Adreswijziging aangifte (nieuwe inwoners/verhuis binnen gemeente)

Adreswijziging

Wanneer je wilt verhuizen mag je niet vergeten ook je adres te laten wijzigen. Er zijn verschillende procedures afhankelijk van waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat.

Wanneer je naar of binnen Lummen verhuisd bent, moet je dit binnen de 8 werkdagen aangeven op de dienst burgerzaken. Dit kan door een afspraak te maken of door de aangifte hier via de website te doen. 

Wanneer de aangifte gebeurd is, krijg je een bevestiging via mail. Indien de adreswijziging daarna bevestigd wordt door de wijkagent ontvang je opnieuw een mail en kan je tijdens de openingsuren langskomen om het adres op jouw identiteitskaart aan te passen (aan de hand van je pincode). Het is niet nodig om hiervoor een afspraak te maken. 

Opgelet: deze procedure is enkel voor Belgen of voor niet-Belgen die reeds in Lummen of een andere Belgische gemeente gedomicilieerd zijn. Niet-Belgen die een eerste inschrijving in België wensen, kunnen telefonisch een afspraak maken via 013 390 590. 

In dit geval doe je de aangifte van de adreswijziging in de nieuwe gemeente. 

Voor je naar het buitenland vertrekt, moet je je laten uitschrijven uit het bevolkingsregister. Je ontvangt dan een formulier – het zogenaamde model 8 – waarmee je je kan inschrijven op de Belgische ambassade of het consulaat van het land waar je gaat wonen. Met je pincode kan je je EID aanpassen, zodat je die ook in het buitenland verder kan blijven gebruiken tot aan de vervaldatum. Natuurlijk mag je niet vergeten je ook in te schrijven in de stad of gemeente van het land waar je gaat wonen.

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws uit Lummen in je inbox