Accordions
Die dag zouden de Amerikanen 2 doelen aanvallen. Het was de eerste maal dat men diep in Duitsland zou aanvallen.
Eén doel was een kogellagerfabriek in Schweinfurt waarbij 188 zware B 17 bommenwerpers het doel zouden aanvallen en terugkeren naar Engeland.
Het tweede doel was het Messerschmitt vliegtuigfabriek in Regensburg.
Deze vlucht was wel speciaal omdat men gekozen had voor een shuttlevlucht: na het bombardement zouden de vliegtuigen doorvliegen naar Noord-Afrika.
Op 17 augustus vertrokken de 188 bommenwerpers naar Schweinfurt, maar omwille van de dichte ochtendmist vlogen 127 bommenwerpers pas enkele uren later naar Regensburg.
Boven Antwerpen waren de eerste aanvallen door Duitse jachtvliegtuigen.
Het eerste toestel dat werd neergeschoten was de B 17F van de 94e bombardementsgroep, 331e squadron met serienummer 42-30389.
B-17F Boeing Superfortress. Geleverd aan de basis in Rougham op 7 juli 1943. Het toestel kreeg de bijnaam ‘Dear Mom’ en deze naam was op de neus van het toestel geschilderd (zie foto).
Piloot: Bernard W. NAYOVITZ -1 Lt -0-409814 - KIA
Co-piloot: James F. SMITH - 2 Lt - 0-672005 - KIA
Navigator: Murlyn F. BURNETT - 2 Lt - 0-795195 - KIA
Bommenrichter: Robert P. ALLISON - 2 Lt - 0- 2043752 - KIA
Radio-operator: Arthur P. McDONNELL T/Sgt 12072988 POW
Topkoepelschutter: Albert V. BEYKE - T/Sgt - 35401584 - KIA
Balkoepelschutter: Jack H. LOVELESS - S/Sgt - 33373037 - KIA
Linkse zijschutter: Jacob J. DALINSKY - S/Sgt - 13081308 - RTD
Rechtse zijschutter: Beverly G. GEYER - S/Sgt - 31152049 - RTD
Staartschutter: James W. TOLBERT - S/Sgt - 13088962 POW
KIA: Killed In Action, omgekomen
POW: Prisoner Of War, gevangen genomen
RTD: Returned To Duty, teruggekeerd naar de eenheid
Normaal zou ook de fotograaf van de basis, Arnold Vansteenwyck, meevliegen maar er was voor hem niet genoeg zuurstof aan boord. Hij nam een ander toestel.
Na het opstijgen werd de formatie van het 94stebommenwerpersgroep als eerste aangevallen door Duitse jachtvliegtuigen.
Met de zon in de rug vielen de Duitse toestellen aan.
De linkervleugel en linkermotor stonden in brand en het toestel verliet de formatie.
De copiloot Smith gaf nog het bevel het vliegtuig te verlaten.
Tien seconden later ontplofte het toestel en brak het doormidden.
Als eerste werd de bommenwerper Dear Mom met piloot Nayovitz boven Lummen aangevallen.
De aanvaller was Oblt Karl Borris die met zijn Focke Wulf FW190 de B17 van Nayovitz frontaal aanviel.
Volgens ooggetuigen werden de bommenrichter Allison, navigator Burnett, copiloot Smith en piloot Nayovitz bij de aanval gedood.
De balkoepelschutter Loveless maakte zich los uit zijn koepel maar hij werd door de ontploffing uit het vliegtuig geslingerd zonder parachute.
Ook de bovenste koepelschutter en boordwerktuigkundige Beyke werd uit het vliegtuig geslingerd met zijn parachute. Zijn lichaam werd later teruggevonden verwikkeld in zijn parachute.
De radio-operator McDonnell werd bij de ontploffing terug in de romp geslingerd.
Even later kon hij toch het toestel verlaten en hij landde aan de hoeve van Cupers in de Claeshoekstraat. Daar werd hij door Duitse soldaten opgehaald.
De staartschutter Tolbert had zwaargewond het toestel verlaten en landde aan de Oostereindestraat. Hij werd het café Pigalle van Morren binnengedragen.
Samen met McDonnell werd hij naar het ziekenhuis in Leopoldsburg gebracht om te herstellen.
Enkele weken later werden ze naar het concentratiekamp in Krems in Oostenrijk overgebracht.
Aan het einde van de oorlog moesten ze een 400 km lange mars doen naar Brunau in Duitsland waar ze uiteindelijk bevrijd werden.
De zijschutter Dalinsky verliet als eerste het vliegtuig nog net voor de ontploffing.
Hij landde ergens in Thiewinkel en werd de volgende dag ontdekt en geholpen door Louis Roosen die hem naar Hasselt bracht van waaruit hij door de verzetslieden van de Komeetlijn via Frankrijk, door de Alpen naar het zuiden van Spanje in Gibraltar werd geleid.
Van daar keerde hij terug naar Engeland.
De zijschutter Geyer landde in Thiewinkel en werd door enkele Lummenaren zoals de 17-jarige René Ponet en zijn vader, Felix en Charles Wellens overgebracht naar Hasselt waar hij ook door de Komeetlijn naar Gibraltar werd overgebracht en terugkeerde naar Engeland.
De 6 omgekomen bemanningsleden werden met militaire eer begraven op de Duitse militaire begraafplaats in St.-Truiden op 20 augustus 1942.
Neergestort vliegtuig - foto's
Bemanning
Met dank aan
Dit monument werd gerealiseerd door de inzet van 4 personen. Daarom een oprechte dank je wel aan Rudy Kenis, Koen Luts, Reg Jans en Nico Cypers.