Identiteitskaart

Print

De elektronische identiteitskaart (eID) is het bewijs dat je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van België.  Met je identiteitskaart kan je jezelf identificeren en kan je documenten met een elektronische handtekening ondertekenen. 

Voorwaarden en geldigheid

Voorwaarde

Iedere Belg van 12 jaar of ouder dient in het bezit te zijn van een identiteitskaart.

Geldigheid

  • De identiteitskaart is 10 jaar geldig;
  • De identiteitskaart voor jongeren van twaalf jaar tot achttien jaar is zes jaar geldig;
  • De identiteitskaart voor mensen vanaf vijfenzeventig jaar is dertig jaar geldig;

Procedure

Enkele maanden voor het einde van de geldigheidsperiode van je identiteitskaart ontvang je een oproepingskaart. 

Je dient je aan te melden met deze oproepingskaart bij de dienst Burgerzaken. Enkele weken na de aanvraag aan het loket ontvang je per post een omslag met jouw codes. Dit is de uitnodiging om jouw elektronische identiteitskaart af te halen en te activeren. 

In de volgende gevallen moet je zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van jouw kaart;
  • als je pasfoto niet meer gelijkend is;
  • als je van naam, voornaam of geslacht wijzigt;
  • na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping.

Wat moet je meebrengen?

Bij de aanvraag:

  • je oproepingskaart
  • een goede recente pasfoto. Klik hier voor de richtlijnen.  
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal)
  • betaling van deze identiteitskaart gebeurt meteen bij de aanvraag (cash of bancontact)

Bij het afhalen van je nieuwe identiteitskaart:

  • De brief die je met de post ontving met je PIN- en PUK-codes in. 
  • Je oude identiteitskaart of het vervangingsattest (bij verlies of diefstal)

Wat is de kostprijs?

  • Normale procedure: 19 euro 
  • Procedure met spoed (procedure duurt 2 werkdagen indien aangevraagd vóór 15u): 87 euro

  • Procedure met extreme spoed (procedure duurt 1 werkdag indien aangevraagd vóór 15u): 130,60 euro

  • Procedure met extreme spoed met levering in Brussel: 98,70 euro

PIN-en PUK-codes verloren

Heb je je codes niet ontvangen om je nieuwe kaart te activeren? Of ben je de enveloppe met de codes kwijtgeraakt na de activatie? Dan kan je langskomen op de dienst Burgerzaken om de codes opnieuw aan te vragen. Dit kost je 3 euro.
Een tip: wijzig je pincode in een persoonlijke code na de activatie dan kan je deze problemen voorkomen.

Identiteitskaart gestolen of verloren?

Als je identiteitskaart zoek raakt of beschadigd is, dien je een nieuwe aan te vragen. Bij diefstal doe je hiervan aangifte bij de politie, je krijgt dan een formulier dat voorlopig je identiteitskaart vervangt en het gestolen document wordt dan geseind. 

Administratief centrum

Telefoon
013 390 590

Openingsuren en sluitingsdagen

(01/07/2018 tot en met 31/08/2018)
Openingsuren
1 jul 2018 tot 31 aug 2018
ma
-
di
-
wo
-
do
-
vr
-
(01/09/2017 tot en met 30/06/2018)
Openingsuren
1 sep 2017 tot 30 jun 2018
ma
-
di
-
wo
-
-
do
-
-
vr
-
Checking status
Checking status
Sluitingsdagen

Nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang het laatste nieuws uit Lummen in je inbox